:
 :
 :
 :
 :
 :

Nõmme liikluse kitsaskohad.
Mida teha, et liiklus Nõmmel sujuks ?

 
 :
 :

Ettekanne Nõmme Tee Seltsi korraldatud avalikul koosolekul
1. detsembril 2018 Nõmme Kultuurikeskuses

 

Toomas Parve
Nõmme Tee Seltsi juhatuse liige

Lembit Berkis
Nõmme Tee Seltsi liige

Enn Vesiloik
Nõmme Tee Seltsi liige

 

 

 

Slaidile 2


Eelmisele slaidile 
 
 

Nõmme liikluse kitsaskohad. Mida teha, et liiklus Nõmmel sujuks ?

 
 
 
 
 
 
 

                         

1. Nõmme liikluse olukorra üldine iseloomustus.
      Toomas Parve.

                Alates slaidist 3.
 

2. Liikluse korraldamisest Nõmme keskuses ja Hiiu ristmikul.
      Lembit Berkis.

                Alates slaidist 6.
 

3. Pääsküla liiklus Kadaka puiesteel ja Kalda tänava piirkonnas.
      Enn Vesiloik.

                Alates slaidist 9.
 

 
 
 
 
 
 
 

Slaidile 3


Eelmisele slaidile

Nõmme liikluse kitsaskohad. Mida teha, et liiklus Nõmmel sujuks ?  
 

1. Nõmme liikluse olukorra üldine iseloomustus.
      Toomas Parve.



Möödalaskmisi üldise liikluse korralduse osas Nõmmel on ilmselgelt tehtud väga palju.
Liikluskorraldajatel tuleks tõsiselt peeglisse vaadata, mitte minna lühikoolitustele Hollandisse või Saksamaale, et sealt mõni järjekordne moeröögatus üsna valimatult meie oludesse importida (nagu olid viimati kergitatud keskosaga ringteed).
Liiklusameti eelmise juhi ringteevaimustus ja selle järelmõjud ei ole siiani mööda saanud. Mitmes kohas läks see maksma ka inimelusid.


Võrdõiguslikud ristmikud kõikjal, mitmes kohas mitme kilomeetri pikkuselt. Lisaks veel 30 või isegi 20 km/h kiirusepiirang. See on teinud autoga liiklemise kõrvaltänavatel tõeliseks kannatuste rajaks. Muidugi trügivad kõik autojuhid kohe esimesel võimalusel välja suuremale magistraalile (näiteks Vabaduse või Kadaka puiesteele). Või mis veel hullem - osa autojuhte ignoreerivad "suurema ja tugevama õigusega" ristmike võrdõiguslikkust. Lisaks võib iga "nurga" (põõsa) tagant iga hetk välja veereda mõni kergliiklusvahend.

Üks meie poolt pakutud lahendus oli Pärnu maantee - Paldiski maantee ühendustee loomine Laagri ja Harku vahele.
See on nüüd mingil kujul teostunud, aga ringteesid täis tipituna, mis ilmselt üsna oluliselt vähendab soovi seda kasutada.
Võib olla pandi need sinna lausa meelega, et nii lähekski? Pigem on siiski probleem, nagu rahvas ütleb, pea kujus ehk siis selles, kuidas kavandajad asju näevad. Aga paistab, et pooli asju nad ei näegi (oma tornidest).
Või kui nad siiski näevad midagi, siis nad ei saa aru - sest mis ettekujutus ikkagi on kellelgi mäelasel Nõmmest? Kui mingisugune ongi, siis on see äärmiselt eba-adekvaatne. Tasemel ettekujutus (mudel) asjast tekib alles aastatepikkuse tegelemise tulemusena. Aga käsk on ikka vanem kui ...
Hiljutisel jandil Haabersti ristmiku rekonstrueerimise ümber oli seda selgesti näha. Kahju, et see ikkagi lõppes meeste puu otsa ronimisega ja siis nende jõuga allatoomisega. Aga Tallinna linna ametimeeste asjatundlikkuse nullilähedase taseme kohta selle kõige kõrgemal tasemel andis see väga selge märgi. Muidugi, kui mõnd Nõmmel kavas olnud hiidprojektidest oleks realiseerima hakatud, oleksime seda veelgi selgemini näinud.

Nõmme ise oma 20 000 autoga ja üle 100 km pika tänavavõrguga tähendab seda, et autod mahuvad tänavatele ära ja jääb veel paarkümmend meetrit iga auto vahele. Kuna tipptundidel toimub liiklus pigem teatud kindlates suundades, jääb üks tänava suunda vähekasutatuks, ja teine suund vastavalt rohkem koormatuks.
Selle näite kohta on olnud kuulda kriitikat stiilis, ei see ei puutu üldse asjasse (liiklusesse). Siin on nüüd koht välja öelda, et kes ei saa hakkama sellise lihtaritmeetikaga, või lihtsalt ei talu isegi selliseid lihtsaid arvutusi, siis peaks väga tõsiselt mõtlema selle üle, et siis ei saa hakkama ka teiste oma olemuse poolest veelgi keerukamate probleemidega liikluses.
Kui selline arusaamine asjast on kuidagi andestatav tädi Maali ja onu Juhani puhul, siis ametnike-professionaalide ja nutivahendite näppimises lausa virtuooslike kodanike puhul pole jutt enam mitte andestamisest, vaid nende sobivusest ametikohale või teema arutamise juurde.

Soovitame vaadata ka eelmist vastavat ettekannet "Liiklusest Nõmmel ja Nõmme keskuses" (http://www.yva.ee/NTS/Sundmused/2017/Seminar_2017/Liiklusest/Liiklusest.htm)
Ettekanne svalikul koosolekul "Nõmme üldplaneeringu projektist" Nõmme Kultuurikeskuses 18. novembril 2017.

Slaidile 4


Eelmisele slaidile

Ettekandes käsitleme peamiselt autoliiklust, mis loomulikult haarab ka suurt osa ühistransporti, ehk kokku umbes 70% liiklejatest.

Jätame seekord vaatluse alt välja Vana-Pääsküla ja Laagri liiklussõlme probleemid ning Nõmmelt osaliselt välja jääva Viljandi maantee liiklussõlmega seonduvad probleemid.
Võtame vaatluse alla kaks teist olulist ja liikluses palju probleeme põhjustavat kohta:
- Nõmme keskuse ja Hiiu ristmiku ja
- Pääsküla Kadaka puiestee ümbruse kuni Kalda tänavani.


Nõmme keskus ja Hiiu ristmik
Nõmme keskuse rekonstrueerimise projekt
- laiemalt vaadates tuleks suunata osa Nõmme keskust läbivat liiklusvoost mujale, näiteks Viljandi maanteele
Hiiu ülesõit
- Raudteeülesõiduga seotud ristmiku võimalikud lahendused
- Metsa tänava kasutamine

Pääsküla
Kadaka puiestee
- bussiliiklus kui liiklusvoogu takistav ja ohtlikke situatsioone põhjustav toime
- Hommiku ristmik
- Kalda ristmik
- sünkroniseeritud roheline laine
Kalda tänav
- uus transiitliikluse koht
Päikese puiestee
- bussiliikluse jaoks (koos "peateeks" muutmisega, möödasõidu keelamisega (pidevjoon), peatuste jm. vajalikuga)


Kelle probleem Nõmme liikluse korraldamine on, kas
- asumi elanike ja selle seltside,
- Nõmme linnaosa,
- Tallinna linna (kes saab enda kätte Nõmme elanike maksudest laekuva raha),
- Harju maakonna,
- Eesti riigi või lausa
- Euroliidu
probleem.

Või on kõik liikluse asjades sees, sest kõigil neil on oma huvid.
Aga kes konkreetselt peaks igal tasemel liikluse asjaga tegelema ?

Slaidile 5


Eelmisele slaidile 
 
 
 

Nõmme liiklus ja transiitliikluse magistraalid läbi Nõmme.

Kõik autod peavad liikuma mööda umbes 10-t peateena märgistatud tänavat ja jõuavad lõpuks 4 suurema magistraali peale:
- Vabaduse puiestee
- Pärnu maantee
- Kadaka puiestee
- Männiku tee

Probleemivabad pole ka ristsuunalised ühendusteed:
- Valdeku
- Hiiu/Metsa
- Tähetorni
Numbrite osas on need küll suurusjärgu võrra väiksemad kui magistraalidel.

Need omakorda ristuvad kas omavahel või teiste liikluse mõttes oluliste tänavatega 5-s kohas:
- Vana-Pääsküla,
- Pääsküla ringtee
- Hiiu ristmik/raudteeülesõit
- Nõmme keskus
- Liiva-Silikaadi

Kõikjaleulatuvate, aga kohaliku liikluse mõttes mõttetute piirangute kehtestamine.

Neid on hakatud lihtsalt ignoreerima:
- kilomeetritepikkused 30 km/h piiranguga alad, kus isegi jalgratturid ei sõida 30 km/h, rääkimata siis autodest),
- kõikjal võrdõiguslikud ristmikud (ka siis kui liiklusvoogude intensiivsus ristuvates tänavates erineb lausa suurusjärkudes)

    


Slaidile 6


Eelmisele slaidile

Nõmme liikluse kitsaskohad. Mida teha, et liiklus Nõmmel sujuks ?  
 
 
 
 
 
 

2. Liikluse korraldamisest Nõmme keskuses ja Hiiu ristmikul.
      Lembit Berkis.
 
 

     Nõmme keskuse rekonstrueerimise projekt     

     Hiiu ristmik(ud)     

     Nendega seotud probleemsed kohad     
- raudteeülesõidud

Slaidile 7


Eelmisele slaidile 
 

Nõmme keskuse liikluse rekonstrueerimise projekt.
 


Esialgne plaan

 


Lehelt http://www.nommeteeselts.ee/arvamus
Lembit Berkis - "Arvamus Nõmme keskuse ristmiku eskiisprojekti kohta" (2017 okt.) (pdf)
http://www.yva.ee/NTS/Arvamused/Arvamus_Nomme_keskuse_ristmiku_esk-proj_kohta.pdf

Slaidile 2

Slaidile 8
 


Eelmisele slaidile 
 

Hiiu ristmik(ud).
 

















Eraldi fail:
Nomme_keskuse_ja_Hiiu_ristmiku_probleemid_01-12-2018.pdf (3,2 MB)




 

Nendega seotud probleemsed kohad.
 


 
 

Slaidile 2

Slaidile 9
 


Eelmisele slaidile

Nõmme liikluse kitsaskohad. Mida teha, et liiklus Nõmmel sujuks ?  
 
 

3. Pääsküla liiklus Kadaka puiesteel ja Kalda tänava piirkonnas.
      Enn Vesiloik.



Olukord Kadaka puiesteel.

Kadaka puiestee elanikud teavad olukorda Kadaka puiesteel paremini. Meenub 1988. aasta ja Kadaka puiestee elanike koosolek sellel teemal siinsamas Nõmme Kultuurimajas.

Kadaka puiestee rekonstrueeriti 2005. aastal. Mis on muutunud? Ehitati välja kõnniteed.
Liikluskoormus on aga veelgi kasvanud. Väidetavalt liikluses olevate autode kasv jätkub Tallinnas kiirusega 5% aastas.
Müra, heitegaaside ja tolmu hulk kasvab võrdeliselt liikluses olevate autode arvuga.

Linnapea ütleb, et virisemiseks ei ole põhjust. Kasutage ühiskondlikku transporti, mis linlastele on tasuta. Aga probleem on selles, et Nõmmel on see samuti kinni liiklusummikutes. Mida inimene siis valib? Kas seista bussis või istuda mugavalt autos ja kuulata raadiot ja isegi kohvi juua?

Ilmselt on see üks põhjustest, miks ühistranspordi populaarsus ei ole kasvanud. Statistika näitab, et see on hoopis langenud. Ühistransport on efektiivne siis, kui tal on kasutada oma sõidurada. Nõmmel pole seda võimalik tekitada.

Kadaka puiestee Õitse bussipeatuse juurde on vaja jalakäijate jaoks valgusfoori, et lapsed saaksid turvaliselt üle Kadaka tee Kivimäe kooli minna.
Jalakäijate valgusfoorid peaksid olema veel ka Suvila ja Hommiku ristmike juures.

Valgusfooride olemasolu ja roheliseks laineks lülitamine rahustaks ka autoliiklust.

Tööpäeva lõpul on olukord Kadaka puiesteel peaaegu sama õudne kui hommikuse tipptunni ajal.

Hinnanguliselt on 90% Kadaka puieteel liikuvatest autodest pärit väljastpoolt Nõmmet ehk siis transiitliiklus Laagri, Saku, Saue ja Keila suunalt.

Meeldib see Nõmme elanikele või ei, kõik tahavad Tallinnasse kangesti autoga sõita ja seetõttu on tarvis mõelda võimalikele alternatiivsetele lahendustele. Lühim tee Mustamäele on mööda Kadaka puiesteed.

Slaidile 2   

Slaidile 10   


Eelmisele slaidile


Kalda tänava ümber toimuv segadus.

Kadaka puiestee ülekoormatus tingib liiklemise läbi Kalda, Suvila ja Rohula tänavate, mis pole selliseks liikluseks kohandatud. See liiklus on seostatav Veskimöldre ja Laagri uusasumite tekkimisega. Ehitamisel on "Veskimöldre-2".

Kadaka puiestee ülekoormatuse tõttu võetakse kasutusele kõrvaltänavad. Selle juures sõidetakse lubatud piirkiirusest (30 km/h) palju kiiremini. Eriti ohtlik on see jalakäijatele.

Liiklusega kaasnevad müra, heitegaasid ja tolm. Elanikud kurdavad selle üle pidevalt.

Kalda tänaval toimuvad mitmed suured spordiüritused.

Segadused liiklusmärkidega on omaette teema selle juures.

Kalda tänava elanikud on pidevalt soovinud saada selgitusi tänava tuleviku osas. Selle juures on saadud vihjeid, et Kalda tänav ühendatakse otse Pilliroo tänavaga, mis teeks tast sisuliselt Kadaka puiestee paralleeli, mis sisuliselt tähendab Kadaka puiestee probleemide ületoomist Kalda tänavale. Kalda tänaval paiknevad majad aga vaid 3...4 meetri kaugusel tänavast. Lisaks puudub Kalda tänaval kõnnitee. Loomulikult on Kalda tänava elanikud otsustavalt selle plaani vastu.

Selgesti on tajutav oht, et Tallinna linna liiklusprobleemide lahendamiseks tahetakse Kalda tänav muuta Pääsküla ümbersõiduteeks.

 

Slaidile 2